תתחילי לנענע: למה כדאי לך לרקוד ריקודי בטן דווקא בהריון?

דווקא בהריון, כשהבטן פורצת במלוא תפארתה, זה הזמן לרקוד ריקודי בטן ולהתחבר אל הגוף. איך זה יכול לעזור לך במהלך הלידה? יעל גלבוע, מדריכת ריקודי בטן, מגלה את סוד הנשיות העתיקה

"תחזיקי את הבטן ותכווצי אותה פנימה" – כמה פעמים שמעתן או אמרתן לעצמכן את המשפט הזה? בתרבות המערבית, המקדשת בטן רזה ושטוחה, רוב הנשים חיות במאבק פנימי במטרה להסתיר את הבטן ככל האפשר. אבל אז את נכנסת להריון, והבטן ששמרת כל כך יפה בפנים במשך שנים, בולטת החוצה ולך אין שום שליטה על כך. אמנם ישנן נשים שמתאהבות בשנייה בבטן הצומחת, שמצמיחה בתוכה חיים חדשים, אך יש גם נשים שמתקשות להתחבר לשינויים הפיזיים שמביא איתו ההריון. דווקא להן, ודווקא בזמן ההריון, מומלץ להתחיל לרקוד ריקודי בטן.

"בהיבט היסטורי, ריקודי הבטן היו ריקודים של נשים למען נשים. בשבטים העממים הנשים היו רוקדות יחד ריקודי בטן בכל מיני אירועים ושמחות", אומרת יעל גלבוע, מדריכה לריקודי בטן ומנחת קבוצות נשים. "אנחנו רגילים לחשוב על ריקודי הבטן כמשהו מוחצן בגלל התלבושות הססגוניות, אבל מדובר בעולם עשיר של דיסציפלינות. אני מכוונת לריקודי בטן כמקור לחיבור נשי עמוק, לרקוד את עצמך בצורה משוחררת".

לגלבוע יש ביקורת חריפה על תרבות הרזון שכולנו שבויות בה. "זו התניה תרבותית, והתחושה שלי היא שהרבה נשים רוצות לפרוץ את מיתוס הבטן השטוחה. ממילא לרובנו אין כזו בטן", היא אומרת. "האגן הנשי בנוי אחרת מהאגן הגברי מבחינה פיזיולוגית, ובתהליך ההריון והלידה יש שם הרבה התרחשויות".

יעל גלבוע רוקדת בהריון (צילום: פרטי)

לדבריה, נשים המגיעות אליה לסדנה אמנם מוכנות מראש ויש בהן פתיחות מסוימת, ובכל זאת לוקח להן זמן להשתחרר ולהתגבר על המבוכה. "אני מאמינה שלריקודי הבטן יש יכולת לשפר את דימוי הגוף", מבהירה גלבוע. "נשים בהריון הרבה פעמים מרגישות מאוד חשופות ופגיעות, במיוחד בחודשים מתקדמים שבהם אנשים מרשים לעצמם לחדור להן  לפרטיות ולהעיר הערות. לפעמים אני מרגישה שהן רק רוצות לחזור למה שהיו קודם. אני עובדת איתן דרך הריקוד לקבל את השינוי בגוף, ולהבין שיהיו עוד הרבה שינויים. המהות הנשית היא מהות של שינוי וצריך ללמוד לאהוב את הגוף המשתנה. כוח הקבוצה מאפשר להן לראות שלא כל הנשים מושלמות, ואז הן מרשות לעצמן לרקוד בצורה משוחררת".

יעל גלבוע רוקדת בהריוןאת התנועות העגולות ונענועי האגן המאפיינים את ריקודי הבטן, אפשר למצוא גם בחוגים של יוגה בהריון ובקורסי הכנה ללידה. אלו תנועות טבעיות לגוף המתעגל, ובשלב הצירים ממליצים על אותן תנועות כדי להתמודד עם הכאב ולסייע לעובר לרדת לכיוון האגן. "הריקוד במהלך ההריון עוזר לפתח את המודעות לתנועת האיברים, ולהרגיש דברים שאנחנו לא מרגישות בדרך כלל בחיי היומיום. אני בטוחה שזה מאוד עוזר בלידה, כשהגוף כבר מכיר את התנועות". מוסיפה גלבוע. "ידוע שבתנועתיות יש משהו שמרגיע עוברים, אז אני מניחה שזה גם מאוד נעים להם".

לדברי גלבוע, כל אישה יכולה לרקוד לכל אורך ההריון, במידה וההריון שלה תקין והרופא לא המליץ לה להימנע מפעילות גופנית. "אפשר גם סתם לשים מוזיקה בבית ולרקוד ריקודי בטן. זו חוויה כיפית", היא אומרת. "בכלל חשוב להתנועע בהריון, כל פעילות היא טובה, בתנאי שהיא לא פעילות קשוחה מדי".

יעל גלבוע היא מדריכה לריקודי בטן ומנחת סדנאות לנשים 

שינוי גודל גופנים