קר בחוץ: כך תוציאו את הילדים מהמיטות בבוקר

החורף כבר לגמרי כאן, ולאף אחד מאתנו אין חשק לצאת בבוקר מהמיטה החמה והפוך הרך. כהורים, לא רק שעלינו לקום אלא אנחנו גם נאלצים להתמודד עם הקושי של הילדים. איך עושים זאת בלי לאחר בבוקר? מנחת ההורים איריס אורבך עם עצות לבוקר טוב
קשה לצאת מהמיטה? (צילום: פוטוליה)

לא כולנו התברכנו בהתעוררות ספונטנית ומוקדמת, ואם לא קל לנו, ההורים, לצאת מהמיטה בימי החורף הקרים הרי שעוד יותר קשה לנו להוציא את הילדים מהמיטה.

עם יד על הלב, גם בימים חמימים ובהירים לא תמיד פשוט להתחיל איתם את היום. אז האם זה בכלל עניין של מזג אוויר? כדי להבין את הקושי בבוקר, יש להבין כי ההתעוררות היא פרידה מהמוכר והבטוח, למסגרת מחייבת ולא תמיד כל כך נחשקת. יש קשר ישיר בין מצב רגשי ונפשי לבין הקושי להתעורר בבוקר, גם אם השמש זורחת במלוא הדרה.

ילד שביסס את בטחונו ויצר קשרים משמעותיים וטובים בגן, יקום עם יותר התלהבות לשחר של יום חדש. שימו לב האם יש הבדל בין הקימה בשבת בבוקר לקימה מהמיטה בשאר ימי השבוע כדי להבין האם הבעיה נובעת מקשיים במסגרת הקבועה.

קושי נוסף נובע מהעובדה שהבוקר הוא רב משימות בזמן לחוץ ומוגבל. נדרש תפקוד מהיר וזריז, כשכל עיכוב קטן מכניס אותנו לפקק גדול, ולמצב רוח נפיץ.

זכרו כי המשימות מחייבות שיתוף פעולה בין הילדים לביניכם. בשביל שיתוף פעולה טוב צריך יחסים טובים. זו לא בשורה משמחת עבור מי שמאוד חשוב לו שהדברים יעשו כמו שהוא מחליט.

הבוקר לא עומד בפני עצמו, הוא משקף את מה שקורה אצלנו במשפחה כל היום. כשהאווירה בבית לא נעימה, הבוקר יהיה עוד יותר קשה. אם נוסיף את העובדה שבחורף קר וגשום, הסצנה הופכת להיות עוד פחות נעימה, כשהילדים לא משתפים פעולה.

אז מה עושים בכל זאת?

  • היענות לצרכי הילד –  תשאלו את עצמכם מה הילד צריך מכם: שתקשיבו לסיפור שלו, שתתפעלו ממנו כשהוא מנצח אותכם במשחק, שתסמכו עליו, שתעשו ביחד דברים, שתפטפטו, שתבלו לבד, שתאפשרו לו בחירה. הקפידו לתת זמן ומקום בשעות הרגועות יותר של היום, לצרכי הילד.
  • ערב רגוע – הגיעו להשכבת לילה רגועה ללא צעקות וכעסים, גם אם אתם עייפים. הדרך בה הילדים הלכו לישון משפיעה על הדרך בה יקומו בבוקר.
  • עצמאות והתנסות – הבוקר הלחוץ הוא לא זמן ללמד את הילדים להתנסות בחוויות עצמאיות. ספקו לו הזדמנויות ללמוד ולהתנסות בזמן רגוע.
  • תיאום ציפיות – כשהילד יודע מה צפוי לו, ומשולבים צ'ופרים רגשיים, שעושים אווירה טובה ויחס אישי – יהיה לו יותר קל לקום בבוקר. ערכו שיחה משפחתית והבהירו בדיוק מה אתם מצפים ממנו בכל שלב של ההתארגנות בבוקר.
  • טבלת משימות – הכנת טבלה של משימות בוקר לכל ילד, ועברו עליהן אחת אחת לפי הסדר. תנו לילד לסמן V  על משימה שביצע.
  • בחירה והתייעצות – בררו עם הילד מה הוא רוצה לשתות, לאכול, וללבוש. אפשרו בחירה מתוך מגוון ברור שאתם מציעים ומכינים מראש. אפשר גם לשאול איך הוא מעדיף שנעיר אותו – עם שיר מסוים, עם חיבוק, להתכרבל קודם ביחד.
  • חלוקת תפקידים – תנו לילד לבחור תפקידים לבוקר כדי שירגיש מועיל ותורם. הילד יכול למרוח משחת שיניים על המברשת, לערבב את השוקו, להכניס את הבקבוק לתיק.
  • סבב ערב – לברר עם כל ילד בערב, האם יש משהו מיוחד למחר שצריך להיערך אליו מראש – שיעור התעמלות בגן, בקשה להביא חומרים מסוימים, וכו'.
  • התעוררות רכה – העירו את הילדים בהדרגה ובנועם, כל אחד באופן אישי. לא לצעוק להם מהמטבח ולא לקרוא להם עשר פעמים. לא כולם טיפוסים של בוקר, גלו הבנה וכבוד לכל אחד.
  • תבחרו את הקרבות שלכם – לפעמים כדאי להחליק עניין ולדחות את החינוך לשעות אחר הצהריים הפנויות. הילדה משנה דעתה על הבגדים שבחרה? אם זה לא בנפשכם – תמשיכו הלאה. זכרו כי המטרה היא יציאה מהבית בזמן, ובחיוך.
  • השכמה מוקדמת– קומו מוקדם ודאגו להיות מוכנים לפניהם. אתם גם בתפקיד וגם מודל לחיקוי.
  • אנרגיה חיובית– גם אם קשה לכם לקום, דגמנו אנרגיה טובה וחיובית – זה מדבק. בחרתם לקטר – זה גם מדבק.
  • ומה עם הקור? – אם ממש קר שם בחוץ, תדאגו לחמם את החדר, להאיר אותו בהדרגה, לפתוח מעט תריס, שימו מוסיקת רקע שקטה ואהובה, תכינו שוקו חם ותוסיפו חיבוק אוהב לחימום האווירה.

 

איריס אורבך היא מנחת הורים במכון אדלר

שינוי גודל גופנים